Sunday, February 14, 2010

Perlu ke sambut Hari Kekasih???



Hari Kekasih @ Valentine's Day. Melalui sejarah Valentine meskipun mempunyai pelbagai versi, jelas ia dapat disabitkan dengan budaya Kristian yang menyatakan Valentine's Day untuk memperingati kematian tragis seorang Paderi iaitu St. Valentine yang dibunuh oleh Raja Romawi yang bernama Raja Claudius. St. Valentine dihukum bunuh kerana mengahwinkan ramai askar secara rahsia sedangkan undang-undang Rom ketika itu menghalang golongan muda berkahwin atau berkeluarga sebaliknya dikerah untuk menjadi tentera.

Dia juga adalah ikon kasih sayang yang diwujudkan oleh Pope Gelasius untuk mendekatkan masyarakat Rom kepada agama Kristian melalui satu sambutan perayaan gereja. Ia juga bagi menyaingi perayaan Paganisme Romawi kuno iaitu Lupercalia (perayaan untuk Dewa Lupercius dengan mempersembahkan korban binatang).
Apabila fakta ini sudah dibentangkan maka remaja Islam khususnya boleh membaca dan memahami mengapa Islam melarang sambutan Hari Kekasih.

.
Ada yang mendakwa perbuatan menyambut Hari Kekasih ini hanyalah budaya dan suka-suka bukannya melibatkan akidah. Pendapat sebegini adalah nafsu smata2. Pada kebiasaan org bercinta atau sdg angau akan ketepikan fikiran yang waras. Kesimpulannya kalau kor tnye sy, sy mang xkesa ttg Hari Kekasih @ Valentines Day kerana hari kekasih CAN BE ANY DAY!
Kalau 1 hr nanti sy dpt bf yg penyayang, pengasih, serba memahami pasti hari2 ku adalah hari kekasih bt bf ku. Once i'm in LOVE i'll turn this world into heaven wahahhaha poy0 je..
So, ingat ye sume,. hari kekasih bukan jato pada 14feb je. sambutlah ia selalu bersama org tersayang ...ceow..


No comments:

Post a Comment